Kuitupainotteinen ruokavalio auttaa painonhallinnassa
Kuitupitoinen ruoka tekee kylläiseksi vähemmällä energiamäärällä ja saattaa vaikuttaa suotuisasti mm. insuliiniherkkyyteen. Kuidut myös hidastavat mahalaukun tyhjenemistä ja mahdollisesti vähentävät rasvojen imeytymistä, aiemmista tutkimuksista tiedetään.
Tutkimusta varten yli 89 000 tervettä eurooppalaista 20-78-vuotiasta arvioi ruokavaliotaan, minkä jälkeen heitä seurattiin keskimäärin 6,5 vuoden ajan. Osallistujien paino ja vyötärönympärys mitattiin tutkimuksen alussa ja lopussa.
Osallistujien paino nousi vuodessa 39 grammaa vähemmän jokaista päivittäistä 10 gramman kuituannosta kohden. Viljakuitujen vaikutus oli melkein kaksinkertainen. Lisäksi vyötärö kasvoi vähemmän mitä enemmän kuituja söi.
Tutkijat arvioivat, että keskimäärin aikuiset lihovat noin 400 grammaa vuodessa. Lisäämällä 10 grammaa kuituja päivittäiseen ruokavalioon saattaisi siis lisäkiloja kertyä kymmenyksen vähemmän ja viljakuiduilla viidenneksen vähemmän. Esimerkiksi yhdessä ruisnäkkileivän palassa on noin kolme grammaa kuituja.
Ravintokuiduksi kutsutaan imeytymättömiä hiilihydraatteja. Niitä saa kaikista kasvikunnan tuotteista, mutta etenkin rukiista ja kokojyväviljasta.
Uutispalvelu Duodecim
Lähde: American Journal of Clinical Nutrition 2010:91;329-336
Copyright © Kustannus Oy Duodecim 2010
Lisätietoja:
Lääkärikirja: Aikuisten lihavuus - Poliklinikka.fi
Artikkeli: 10 vinkkiä runsaskuituisempaan ruokavalioon - Poliklinikka.fi
Artikkeli: Kuitu on painonhallitsijan kaveri - Poliklinikka.fi
Terveysuutinen: Kuitu saattaa pitkittää elämää - Poliklinikka.fi
Tuotanto: terve.com - sisällöntuotanto
Päiväys: 09.02.2010
© Mawell Oy 2010

