Etusivu   Uutiset   Hyvinvointi   Terveys   Terveydenhuolto   Haku 
Etusivu  »  Laihdutukseen apua rasvattomasta maidosta
Valikko
Hyvinvointi
Uutisotsikoita
10.03.2010
Lasten rokottaminen vähentää kaikkien influenssoja
10.03.2010
Miehen seksielämä jatkuu pitempään
09.03.2010
Traumaperäinen stressihäiriö altistaa itsemurhalle
lisää uutisotsikoita...
Linkkejä
Coronaria Media Oy
Poliklinikka
Verkkoklinikka
Etsi Lääkäri
Terkkari
Mawell
Tohtori
Helistin
Etsi Hammaslääkäri
Terve Rekry

Laihdutukseen apua rasvattomasta maidosta

Laihduttajien kannattaisi ehkä nauttia aamiaisella rasvatonta maitoa mehun sijaan, sillä maito näyttäisi pitävän kylläisenä pitempään. Tämä johtunee maidon proteiineista, australialaistutkijat kirjoittavat American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Tutkimukseen osallistuneet 34 ylipainoista miestä ja naista söivät vähemmän lounaalla, kun he olivat nauttineet aamiaisella 6 dl rasvatonta maitoa, kuin päivinä, jolloin aamiaisjuomaksi oli saman verran mehua. He myös kokivat itsensä kylläisemmiksi maitopäivinä. Suurimmillaan ero oli neljä tuntia aamiaisen jälkeen.

Tulosten perusteella rasvaton maito saattaa avustaa painonhallinnassa, mutta havaintojen soveltaminen arkielämään ei ole mutkatonta. On esimerkiksi epäselvää pysyykö ero ennallaan, jos maitoa ja mehua juo vähemmän kuin 6 dl. Tuloksista ei myöskään ilmene olisiko vesi tai jokin toinen vähäenerginen juoma kokonaisuuden kannalta parempi kuin rasvaton maito.

Uutispalvelu Duodecim

Lähde: American Journal of Clinical Nutrition 2009;90:70-75

Copyright © Kustannus Oy Duodecim 2009

Lue lisää:

Terveysuutinen:Maito käy urheilujuomasta - Poliklinikka.fi

Terveysuutinen:Hedelmämehun nauttiminen voi estää lääkkeen tehon - Poliklinikka.fi


Tuotanto: terve.com - sisällöntuotanto
Päiväys: 01.07.2009
© Mawell Oy 2009
Mawell - enemmän aikaa välittää