D-vitamiinin vaje voi lisätä kuusikymppisten kuolleisuutta
Tutkimukseen osallistui 3 300 keskimäärin 62-vuotiasta miestä ja naista, jotka oli ohjattu sepelvaltimoiden varjoaineröntgenkuvaukseen. Keskimäärin kahdeksanvuotisen seurannan aikana kuoli 737 potilasta eli noin viidennes. Kuolemista kaksi kolmannesta johtui sydän- ja verisuonitaudeista.
Henkilöt, joiden D-vitamiinin saanti oli vähäisintä, kuolivat seurannan aikana noin kaksi kertaa todennäköisemmin kuin eniten D-vitamiinia saavat. Pienimmät 25-hydroksikolekalsiferolin eli D-vitamiinin esiasteen pitoisuudet olivat 19-33 nmol/l ja suurimmat keskimäärin 71 nmol/l. Lievän puutoksen raja on 37 nmol/l.
Tulokset olivat samansuuntaisia, kun analyysissä keskityttiin 1,25-(OH)2-D3-vitamiinin eli aktiivisen D-vitamiinin pitoisuuksiin. Vähäinen D-vitamiinin saanti liittyi myös suurentuneisiin tulehduksista kertovan CRP-proteiinin ja solujen oksidatiivisiin vaurioihin viittaavien merkkiaineiden pitoisuuksiin.
Pitkään D-vitamiinin vähyyden nähtiin haittaavan lähinnä luustoa, mutta uusien tutkimusten myötä se on liitetty mm. suurentuneeseen sydäninfarktien, joidenkin syöpien, verenpainetaudin ja metabolisen syndrooman vaaraan.
Uutispalvelu Duodecim
Lähde: Archives of Internal Medicine 2008;168:1340-1349
Copyright © Kustannus Oy Duodecim 2008
Lue lisää:
Lääkärikirja: sydäninfarkti, verenpainetauti, metabolinen oireyhtymä - Poliklinikka.fi
Tuotanto: terve.com - sisällöntuotanto
Päiväys: 01.07.2008
© Mawell Oy 2008

