Etusivu   Uutiset   Hyvinvointi   Terveys   Terveydenhuolto   Haku 
Etusivu  »  Maitohappobakteerit ehkäisevän ylipainoa lapsilla
Valikko
Hyvinvointi
Uutisotsikoita
21.11.2008
Hyvä suuhygienia vähentää vanhusten keuhkokuumekuolemia
20.11.2008
Alzheimeriin viittaavia muutoksia myös terveiden aivoissa
19.11.2008
Nivelreumaa sairastavien tilanne parantunut sitten 1990-luvun
lisää uutisotsikoita...
Linkkejä
Coronaria Media Oy
Poliklinikka
Verkkoklinikka
Etsi Lääkäri
Terkkari
Mawell
Tohtori
Helistin
Etsi Hammaslääkäri
Terve Rekry

Maitohappobakteerit ehkäisevän ylipainoa lapsilla

Suolistobakteerien koostumus saattaa vaikuttaa lasten ylipainon kehittymiseen. Tämä käy ilmi Turun yliopiston tutkijaryhmän tutkimuksesta, joka julkaistiin maaliskuun The American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä. Tutkimukseen osallistui 24 normaalipainoista ja 25 ylipainoista lasta.

Bifidobakteerit saattavat olla yksi keino lihavuuden vastaisessa taistelussa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että ulostenäytteistä mitattujen bifidobakteerien määrä on normaalipainoisilla lapsilla suurempi kuin ylipainosta kärsivillä lapsilla. Lapset, jotka olivat 7-vuotiaina normaalipainoisia, oli suolistossaan kaksi kertaa enemmän bifidobakteereja kuin pyöreämmillä lapsilla.

Bifidobakteerien tehoa on tutkittu paljon hiirikokeilla. Bifidobakteerit näyttäisivät suojaavan koe-elämiä ylipainolta ja sen liitännäissairauksilta, kuten diabetekselta, silloinkin, kun hiiret ovat mutustelleet runsasrasvaista ruokaa.

-Aihe on mielenkiintoinen, mutta tutkimukset ovat vasta alkutekijöissään. Eläinkokeiden tulokset ovat sikäli ongelmallisia, että ne eivät aina ole täysin verrannollisia kliinisten tutkimusten kanssa. Esimerkiksi suoliston Bakteroides-ryhmän bakteereista ei vielä tiedetä, mikä niiden merkitys ylipainon kehittymisessä on, ei tiedetä, pitäisikö niitä olla vähän vai paljon, painottaa tutkimusryhmän jäsen professori Seppo Salminen.

Rintaruokituilla enemmän bifidobakteereita

Suolistobakteerit saattavat olla myös osasyy siihen, miksi samankaltainen ruoka lihottaa toista lasta enemmän kuin toista.

Parhaiten bifidobakteerin määrää lisää vauvan rintaruokinta. Tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että rintamaitoa syöneet vauvat säästyvät 13 - 22 prosenttia todennäköisemmin lapsuuden ylipainolta. Myös imetyksen kesto näyttäisi olevan yhteydessä ylipainoriskiin.

Terveillä rintaruokituilla vauvoilla suoliston bakteerikoostumuksesta keskimäärin 60 - 90 prosenttia on bifidobakteereita. Bifidobakteerit vaikuttavat myös muiden suolistobakteerien määrään ja laatuun ensimmäisen elinvuoden aikana.

Suolistobakteerien määrien muutokset on yhdistetty myös erilaisiin tulehdussairauksiin, kuten allergiaan. Tutkijat arvelevat myös, että astmalla ja lihavuudella olisi tekemistä keskenään. (Finfood)

Lähde: Finfood Uutispalvelu 05.06.2008

Lisätietoa astmasta
» Astma -sairausinformaatio - Poliklinikka.fi


Tuotanto: terve.com - sisällöntuotanto
Päiväys: 05.06.2008
© Mawell Oy 2008
Mawell - enemmän aikaa välittää