Etusivu   Uutiset   Hyvinvointi   Terveys   Terveydenhuolto   Haku 
Etusivu  »  Liika vedenjuonti hyödytöntä - paitsi ehkä laihduttajalle
Valikko
Hyvinvointi
Uutisotsikoita
09.07.2008
MS-tautiin apua kahvista
09.07.2008
Vauvan hymy huumetta äidille
08.07.2008
Vauvan kuolema rankkaa myös synnytyslääkärille
lisää uutisotsikoita...
Linkkejä
Coronaria Media Oy
Poliklinikka
Verkkoklinikka
Etsi Lääkäri
Terkkari
Mawell
Tohtori
Helistin
Etsi Hammaslääkäri
Terve Rekry

Liika vedenjuonti hyödytöntä - paitsi ehkä laihduttajalle

Runsaan vedenjuonnin kuvitellaan olevan terveellistä, mutta tieteellistä näyttöä uskomuksen tueksi ei ole.

Kliinisiä tutkimuksia käsittelevä katsaus ei löytänyt todisteita yleiselle suositukselle, että juomalla parisen litraa vettä päivässä olisi hyötyä terveelle henkilölle. Katsauksen tekijät eivät edes pystyneet löytämään lähdettä, joka olisi suositellut juomaan vettä "kahdeksan lasillista päivässä".

Vedenjuonnista esitetään useita väitteitä, kuten että se ehkäisee päänsärkyä, poistaa elimistöstä vaarallisia "myrkkyjä", edistää useiden elinten toimintaa tai että se pienentäisi joidenkin sairauksien riskiä. Millekään näistä väitteistä ei ole tieteellistä näyttöä.

Sen sijaan jotkut tutkimukset ovat pystyneet osoittamaan, että ylimääräisen veden juominen auttaa munuaisia poistamaan elimistöstä natriumia, joka elimistöön kertyessään voi nostaa verenpainetta. Mutta merkittävää hyötyä vedenjuonnista verenpaineen alentamisessakaan ei ole osoitettu.

Kiinnostavaa näyttöä löytyi ilmiöstä, josta jokainen laihduttaja on kiinnostunut. Vedenjuonti saattaa auttaa hillitsemään ruokahalua ja auttaa painonhallinnassa. Tutkimuksen kirjoittajat toteavatkin, että tätä ilmiötä pitäisi tutkia lisää.

Normaaleissa olosuhteissa ylimääräinen vedenjuonti on kuitenkin hyödytöntä, toteaa professori Stanley Goldfarb, Pennsylvanian yliopistosta. - Haluan vapauttaa ihmiset kanniskelemasta vesipulloja ympäriinsä pitkin päivää, hän toteaa New York Timesissä.

Tutkimus julkaistaan The Journal of the American Society of Nephrology -julkaisussa kesäkuussa.

Tuukka Niskanen, toimittaja
Lähde: The New York Times 29.4.2008


Tuotanto: terve.com - sisällöntuotanto
Päiväys: 09.05.2008
© Mawell Oy 2008
Mawell - enemmän aikaa välittää