Kokojyvätuotteiden syöminen saattaa lykätä kuolemaa
Kokojyvävilja voi estää tulehduksista aiheutuvaa haitallista oksidatiivista stressiä. Tämä saattaakin selittää tutkimuksessa havaitun yhteyden.
American Journal of Clinical Journal -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa eniten kokojyväviljoja syövistä naisista yli kolmannes harvempi kuoli tulehduksellisiin sairauksiin, kun verrokkeina oli naiset, jotka eivät syöneet kokojyväviljoja juuri lainkaan.
Tutkimukseen osallistui 27 000 vaihdevuodet ylittänyttä 55-69-vuotiasta yhdysvaltalaisnaista. Mukaan kelpuutettiin vain naisia, jotka eivät sairastaneet sydän- ja verisuonitauteja, syöpää, diabetesta, koliittia tai maksakirroosia tutkimuksen alussa. Naisista 5 500 kuoli 17-vuotisen seurannan aikana.
Uutispalvelu Duodecim
Lähde: American Journal of Clinical Journal 2007;85:1606-1614
Copyright Duodecim 2007. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa. Kielto koskee materiaalin käyttöä frame-tekniikalla, linkittämällä suoraan tähän tiedostoon sekä kaikkeen muuhun toimintaan mm. cache- ja proxy-tekniikalla. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen muillakin tavoilla kielletään. Tämä koskee myös tulostusta ja tallennusta muuhun kuin yksityiseen käyttöön.
Tuotanto: terve.com - sisällöntuotanto
Päiväys: 15.06.2007
© Mawell Oy 2007

